úterý 6. října 2015

Karpattrek - Rychlý průzkum Muráňské planiny

Již dlouho mě lákalo zkusit si nějaký etapový závod. Proto, když jsem se dozvěděl o tomto dvoudenním závodě, kde člověk běží relativně  na těžko a s parťákem se v terénu snaží najít co nejvíce kontrol, zaujalo mě to. Do povinné výbavy patřil mimo jiné i stan, vařič a spacák, což dávalo tušit laborování s váhou batohů. Stín (parťák) to vzal docela odvážně a vzhledem k tomu, že karimatka nebyla v povinné výbavě, tak jel bez ní.
                Když by to bral člověk hodně na pohodu, tak by váhu moc neřešil. Normálně si zabalil a takový batoh by pak vážil s klidem kolem deseti kilo. S takovým závažím se moc běhat nedá, a tak jsem přemýšlel, kde ušetřit váhu. Nakonec jsem doma našel svůj první stan, ve kterém jsem spal naposledy asi v páté třídě. Nevěřil jsem, že ho ještě vůbec máme. Jeho váha 1,5 kila dala zapomenout na to, že už asi ztratil větruodolnost, nepromokavost a že jsme se do něj v oné páté třídě tak akorát vešli dva. Dál jsem si od kamaráda půjčil péřový spacák, který je menší, lehčí a teplejší, než můj. A nakonec jsem poslední dva týdny doma vařil kafé na kartuši, abych ji tak zpola vyprázdnil. Tak jsme dostali batohy na snesitelnou váhu, i když proti některým soupeřům se stále máme co učit.
                Měli jsme štěstí, že krom nás jeli na závod i kamarádky z Brna, tak jsme ideálně obsadili auto. Cesta na Muráň, díky kolonám a objížďkám, byla malé peklo. Přesto jsme se kolem jedenácté večer objevili v tělocvičně, kde se k našemu milému překvapení, ještě nespalo, ale točilo pívo. Tož jsme se seznámili, kopli do sebe pár škopků a šlo se na kutě.
                Ráno vstáváme, začínáme se chystat, ale mně se zdá, že tu nevidím moc týmů. Všehovšudy, po některých odhlášených, se nás sešlo celých devět týmů. Co naplat, komorní akce bývají nejlepší. Je zábavné pozorovat, když při oblékání Kudrnovských dresů, nás ostatní hned pasují do role favoritů. I když my se tak necítíme a zkušenostmi zrovna taky moc neoplýváme. Startuje se v deset a my vybíháme do sychravého počasí. Nikdo neběží naším směrem a Stín docela zatápí pod kotlem, že mu sotva stačím. Takovým tempem bych neběžel ani nalehko, natož takhle. Naštěstí mu za chvíli dochází pára. První kontrolu nacházíme bez problémů a při cestě zpět nám zkříží cestu první jelen. Je období říje a během víkendu jich potkáme ještě několik. Máme štěstí. Do teď jsem ale netušil, že jeleni jsou taky velký „bestie“ J. Po chvilce potkáváme naše holky, jak běží v protisměru. To je taky naposledy, co je dneska během závodu vidíme. Pak už jen potkáváme dvě nejzkušenější dvojce v závodě, které pracují spolu. To nám zrovna klidu nedodává a počasí  se horší. Další kontrolu ani s 6 páry očí nemůžeme najít, a tak s pomocí přítele na telefonu se dozvídáme, že je jinde. Se Stínem se vydáváme vstříc asfaltu a oddělujeme se od favoritů. Jako jediní pak tuto kontrolu nacházíme o kilometr dál po cestě. Asfaltka i počasí začínají trochu prudit, a tak si krátíme chvíli vymýšlením přezdívek ostatním týmům. Tím zaháníme trudomyslnost a necháváme asfaltový podklad za sebou. Doufal jsem, že už pro dnešní den ho bylo ažaž, a že už ho neuvidíme. Bohužel jsem se mýlil. Volíme docela velký okruh a doufáme, že to všechno stihneme oběhnout. Protože nedoběhnutí v časovém limitu by znamenalo diskvalifikaci. Na trasách se nám daří srážet časy proti mapě zhruba na polovinu, z čehož máme radost. A kdyby nepršelo a nebyla taková zima, tak i krajina a příroda kolem je moc pěkná. U Ledové   jamy  potkáváme  naše soupeře, opět oba týmy spolu. Víc očí víc vidí J. Nenecháme  se  nějak rozhodit a běžíme dál. Bohužel další kontrolu nemůžeme najít. Dvakrát si vylezeme na ten stejný, ale pokaždé  špatný  vrchol, a tak to vzdáváme. Měli jsme jen mapu od pořadatelů, a ta nám nějak nestačila. Aspoň budeme vědět pro příště. Říkali jsme si, že si spravíme chuť aspoň na poslední kontrole, ale taky bohužel. Nová mapa se od té naší lišila pouze tím, že odbočka byla o víc jak půl kilometru jinde, a to jsme už prostě nedohledali. Na tábořiště jsme se dostali zhruba 5 minut před časovým limitem a stejně jsme nebyli poslední. Dva týmy přišli až po. Organizátoři proto změnili pravidla a dali jim jen trestné body. Neříkám, že to udělali špatně, ale mě změny pravidel během závodu trochu zneklidňují. Večer na tábořišti byl ve znamení sušení věci. Se Stínem jsme během závodu hrdinsky chodili jen v trikách a dresech a teď je bylo třeba aspoň trochu usušit. Stín to vzal opět po svém a totálně se vyudil a taky trochu vysušil. Se stavěním stanu jsme čekali až do noci, kdy bude pod přístřeškem trochu místa, protože v náš stan jsme neměli stoprocentní důvěru. Když jsme ho pak stavěli, tak jsme sklízeli úsměvy od ostatních. A když jsem lezl jako druhý do stanu a Stín mi rovnou musel pomáhat do spacáku, protože ve stanu bych se do něj už nezapnul, věděl jsem proč.
                Ráno vstávat v šest do šera bylo krutý, skoro stejně jako si brát potom na sebe vlhký triko a mokrý dres. Na start se už docela těšíme a počasí vypadá, že by se mohlo taky už umoudřit. Rychle zakreslujeme místa do mapy a se včerejšími body v tom už začínám mít trochu guláš. Některé kontroly jsou stejné jako předchozí den, a tak si je dáváme na jistotu. Včera večer jsme pobrali trochu rozumu ohledně strategie a dneska ji plánujeme využít na maximum. Obíháme všechny kontroly kolem tábořiště a přes hrad Muráň se už hrneme na další nejvíce ohodnocená místa. Když Stín zjistí, že chci dát oba vysílače, tak se pro něj stávají spíše vysírače J.  Moc nechápu, jak celou dobu může Stín existovat jen na Delisách, později zjišťuji, že nemůže. Ke konci máme trochu problém s vodou a parťákovi dost rychle dochází energie. Naštěstí první vysílač střihneme na první dobrou a druhý s vypětím všech sil dáváme taky. Za krásného slunného počasí se dostáváme do cíle chvilku po dvanácté hodině. Tentokrát nestihl časový limit jeden tým. Moc nevím, jak se měnila zase pravidla, byl jsem z toho nějaký zmatený. Každopádně gulášek k obědu a „bedna“ po obědě pro nás i pro holky byla fantastická.
"pohár"
                S holkama přemýšlíme co s načatým víkendem. Přeci jen máme v pondělí státní svátek a není kam spěchat. Lucie ztratila na hradě mp3, a tak je rozhodnuto. V hospodě dáme ještě na oslavu pár škopků a razíme dobýt hrad. Tempo je za poslední dva dny nějaké pomalé, ale nikomu to nevadí. Po cestě nás napadne, krom jiných bomba nápadů, vzít na hrad dřevo, že si uděláme oheň. Akorát se vzdáleností jsme to nějak nevychytali a dřevo se docela proneslo. Aspoň, že Lucie byla vysmátá od ucha k uchu, když našla svůj přehrávač. Stín mezitím nasadil tempo a celou cestu na hrad jsme ho už neviděli. Když jsme se na hrad doplazili i my s hromádkami dřeva, začínalo se šeřit a na hradě už jeden oheň plápolal. Měli jsme to štěstí, že hradní páni nás pozvali ke svému ohni. Byli to zajímavý lidé a náš večer tím rozhodně obohatili. Taky nám ukázali, kde je nejlepší spaní proto,  aby  jsme  v  noci viděli krvavý měsíc a ráno krásný východ slunce. Měsíc jsme zvládli úspěšně prospat, ale východ slunce jsme si už ujít nenechali. Ráno bylo tak parádní, že jsme z hradu dolů k autu schrastili až kolem jedenácté dopoledne. Cesta zpět do ČR, díky uzavírkám, rozkopaným silnicím a kolonám, nám trvala bezmála deset hodin. To bylo teprve peklo.

Naše parta: Lucie, Kača, Stín a já
                Parádní akce s milou společností. Díky organizátorům Jairo týmu. Příště zas J !?